داوری یک فرایند حقوقی است که داوران را ملزم میکند با دقت مضاعفی اقدام به بررسی اظهارات و ادعاهای طرفین نموده و سپس با مشاهده شواهد و سرنخها و در نظر گرفتن قوانین و رویههای تجربه شده، رأی را صادر کنند. حال چنانچه طرفین پروژه نکات زیر را رعایت کنند، کمک شایانی به تسریع روند تصمیمگیری خواهند نمود.
طبق موارد قید شده در قوانین سایت که در حین عضویت کاربران مورد پذیرش قرار میگیرد، مرجع اولیه رسیدگی به حل اختلافات، سایت کوپریتور است. تخلف به مواردی گفته میشود که خلاف قوانین سایت کوپریتور باشد. جرم به موردی گفته میشود که خلاف قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی ایران باشد. به عنوان مثال ارسال اطلاعات تماس در پروژهها خلاف قوانین سایت است در حالیکه فحاشی و هتک حرمت یا رساندن آسیب (هک کردن و مصادیق مشابه)، کلاهبرداری و … مطابق قوانین کشور جرم است. داوران در سایت کوپریتور فقط مجاز به اجرای قوانین سایت هستند و مرجع تصمیمگیری در خصوص جرائم کیفری نیستند.
⇐ پرهیز از بیادبی و هتک حرمت
داوری یک فرایند قهرآمیز است و معمولاً یکی از طرفین یا هر دو طرف با دلخوری و ناراحتی وارد داوری میشوند. این مورد تا آنجا پیش میرود که گاهی پا فراتر از دایره ادب و احترام گذاشته میشود و همین امر باعث شعلهورتر شدن آتش اختلافات میشود. در این بین چنانچه بداخلاقیها یا هتک حرمتها از سوی داوران، چشمگیر تلقی شود میتواند مشمول اعمال جریمه تشخیص داده شده و رسیدگی به داوری به زمانی دیگر موکول شود. توصیه اکید این است که هرگاه یکی از طرفین نسبت به بداخلاقی یا هتک حرمت توسط دیگری شاکی است بدون حاشیه صرفاً تلاش کند داور را از این مورد باخبر کند و مستقیماً با طرف مقابل خود وارد مشاجره کلامی نشود. در کوپریتور همه تبادلات مکتوب است و کافیست به آن اشاره کرد
⇐ ارائه فیلم از عملکرد حاصل کار
یکی از مستنداتی که تأثیر بسزایی در تصمیمگیری و صدور رأی دارد، ویدئوی ضبط شده از عملکرد حاصل کار است. هر یک از طرفین که مدعی مواردی است میتواند با ضبط ویدئو موارد را به داوران نشان دهد. ضبط ویدئو محدود به مجریان نبوده و کارفرمایان نیز میتوانند با هدف تکمیل دلایل خود اقدام به انجام چنین کاری کنند. بهتر آن است که ویدئوی ضبط شده در بخش داوری کوپریتور ضمیمه شود (یا در صورت به اشتراک گذاشتن در سایتهای اشتراکگذاری، لینک آن برای کوپریتور در همان زمان اشتراکگذاری ارسال شود) تا شبهات آتی در خصوص تحریف و دستکاری را از بین ببرد
⇐ عدم ارسال مجدد متنهای بخش گفتگو
از آنجا که داوری کوپریتور به کلیه گفتگوهای طرفین در سایت دسترسی دارد، در حین فرایند داوری نیاز نیست کلیه گفتگوهای خود را مجدداً برای داوری کپی کنید. هر زمان که نیاز شد کافی است داوری را به گفتگوی مربوطه (با ذکر تاریخ و زمان دقیق ارسال پیام) ارجاع دهید
⇐ ارائه دلیل به جای درد دل
در حین طرح درخواست داوری نیازی نیست اقدام به گلایه و درد دل کنید. اساس تصمیمگیری در داوری بر مشاهده دلایل و مستندات استوار است و داوری احساسی رفتار نمیکند. بنابراین توصیه اکید میشود که در متن درخواست اولیه داوری فهرست خلاصه و دقیق از اشکالات حاصل کار ارائه دهید. اگر این چنین نباشد داوری در حین رسیدگی اولیه به داوری از شاکی میخواهد که چنین فهرستی را ارائه کند. حال اگر خود اقدام به ارائه چنین فهرستی کنید در زمان رسیدگی صرفهجوئی کردهاید. توجه کنید که بر عهده طرفین داوری است که در راستای احقاق حق خود تلاش کنند؛ داوری در حکم دادستان نیست که فرایند پیجویی و پیگیری تهیه مستندات را به عهده بگیرد، داوری مسئول بررسی، خواندن، دیدن و شنیدن ادعاهای تهیه شده توسط طرفین اختلاف است
⇐ فاقد اعتبار بودن ارتباطات خارج از کوپریتور
بر اساس قوانین کوپریتور، ارجاع داوران به گفتگوهای خارج از سایت فاقد اعتبار است، مگر در مواردی بسیار خاص که شواهد بیرونی به قدری مستدل باشد که داوری بتواند به آن استناد کند. بنابراین بهتر است به جای کشمکش در این خصوص در چارچوب قوانین کوپریتور درخواستهای خود را مطرح و پیگیری کنید
⇐ آگاهی به قوانین سایت
برخی از مشکلات موجود در داوری به علت عدم آگاهی یکی از طرفین نسبت به قوانین است. به عنوان مثال برخی از مجریان نمیدانند که طبق قوانین، کارفرما 7 روز پس از ارسال حاصل کار از سوی مجری و دریافت قطعی آن، مهلت بررسی و اظهارنظر دارد و بلافاصله ساعاتی پس از ارسال حاصل کار توقع آزادسازی مبلغ پروژه را دارد! توصیه اکید میکنیم که قوانین این سایت را مرور کنید تا در داوری بهتر عمل کنید.